Działając jako początkujący przedsiębiorca z pewnością nieraz zetknąłeś się z pojęciem „netto” i „brutto”.  O tym, że w przypadku wynagrodzenia netto to, w uproszczeniu to, co dostajemy „na rękę”, a brutto to kwota powiększona o podatki (najczęściej VAT i dochodowy) nie muszę chyba Tobie wyjaśniać.

Cena w ofercie – netto, czy brutto?

W kontekście netto – brutto chciałam jednak zwrócić uwagę na inną kwestię, nie mniej istotną. Chodzi o składane przez Ciebie oferty. Oferty np. na uszycie uniformów biurowych, hotelowych, dla linii lotniczych, czy też odzieży na jakąś okazję – event firmowy, mistrzostwa czy też inne wydarzenie kulturalne, czy artystyczne. (Tak projektował np. Michael Kors dla W Hotels, czy Emilio Pucci dla Braniff International Airways).

Jak napisać ofertę, co w niej zamieścić, a przede wszystkim jaką cenę wskazać, żeby została przyjęta. Kiedy już ją ustalisz, skalkulujesz tak, żeby zlecenie było dla Ciebie opłacalne i złożysz – pozostaje tylko czekać i liczyć na to, że zostanie przyjęta. Czy na pewno?

A co w sytuacji, gdy w ferworze „walki” wskazałeś, że cena za 1 sztukę odzieży, którą masz zaprojektować i uszyć wynosi po prostu 100 PLN? Jak traktować taką cenę – jako netto, czy brutto? Czy obejmuje ona już należne podatki, czy może ulec powiększeniu np. o VAT?

Brak wskazania ceny netto lub brutto w ofercie

Przepisy w kwestii ceny netto – brutto nie pozostawiają żadnych wątpliwości.

Stosownie do przepisu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. 2014 Nr 915), w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym.

Co to w praktyce oznacza?

Jeżeli z oferty nie wynika, czy podana w niej cena jest ceną netto, czy brutto, to należy przyjąć, że jest to już cena z VAT-em (czyli brutto), tj. że zawiera ona już w sobie podatek VAT.

A zatem, aby VAT nie został „zaliczony” na poczet wskazanej przez Ciebie ceny 100 PLN i został Ci zapłacony „extra”, to powinieneś wskazać, że cena za 1 sztukę wynosi 100 PLN plus VAT.

W innym razie składając ofertę bez ww. doprecyzowania narażasz się na to, że zamiast zarobić 100 PLN plus VAT, „zarobisz” tylko 100 PLN, z czego na dodatek będziesz zobowiązany zapłacić VAT.

 

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Poszukujesz kogoś, kto rozwiąże Twój problem?

Napisz do mnie na m.korol@snazykgranicki.pl!

 

Warto o tym pamiętać, żeby Twoja „przygoda” z ofertą nie skończyła się jak w znanym powiedzeniu: „Płacz i płać”.

Magdalena Korol

Magdalena Korol

Jestem adwokatem i partnerem w kancelarii Snażyk Granicki sp.k. Specjalizuję się w obsłudze branży kreatywnej i Fashion Law. Jestem zapaloną podróżniczką łączącą podróże ze swoją sportową pasją – kitesurfingiem (...) Możesz do mnie pisać na m.korol@snazykgranicki.pl.

More Posts

Pin It on Pinterest