Jak wiemy, ciuchy, które kupujemy nie zawsze spełniają nasze oczekiwania już od samego początku ich użytkowania. Często po pierwszym praniu potrafią przesuwać się szwy lub co gorsza, pruć się tam gdzie było zabezpieczenie przed kradzieżą.

Opierając się na polskim prawie i praktyce kilku większych sklepów odzieżowych, przyjrzyjmy się temu co warto wiedzieć, gdy zwracasz lub reklamujesz ciuchy do sklepu.

Gwarancja a towar niezgodny z umową

1) Kupując rzecz w centrum handlowym, masz możliwość dochodzenia swoich roszczeń w różnoraki sposób.

Opierając się na samym prawie, istnieje możliwość wyboru między reklamacją na podstawie niezgodności towaru z umową a reklamacją na podstawie gwarancji, jeżeli taka jest przewidziana. Przedsiębiorca nie może decydować co wybierze konsument, to właśnie Tobie przysługuje prawo wyboru. Innym sposobem jest prosty zwrot towaru, jeżeli sklep pozwala na taką możliwość – o czym niżej.

a) Gwarancja – udzielenie jej nie jest obowiązkowe. Również, jak wyżej wspomniałem, nie musisz z niej korzystać. Taką reklamację, musisz złożyć w sieci sklepów w której dokonałeś zakupu. Jeżeli był to Reserved, możliwym będzie oddanie na gwarancji przedmiotu w każdym innym sklepie Reserved, a nawet w jego sklepie internetowym. Czas, jaki masz na takie reklamowanie ciuchów określa sam sklep, nie mniej jednak jest to często dwa lata. Pamiętaj, że nie każdy problem z produktem podlega gwarancji – wszystko zostało zapisane w warunkach gwarancyjnych dostępnych w internecie na oficjalnych stronach, jak i dodawanych często w formie broszurek.

b) Niezgodność towaru z umową – nie można jej ani wyłączyć, ani ograniczyć. Z tego powodu możesz rządać naprawy lub wymiany towaru. Masz prawo składać takie rządania do dwóch miesięcy od wykrycia problemu. Natomiast, jeżeli liczysz na zwrot pieniędzy lub obniżenie ceny tego produktu, takie uprawnienia przysługują dopiero wtedy, gdy:
– wymiana lub naprawa naraża Ciebie na znaczne niedogodności,
– wymiana lub naprawa nie została wykonana przez sprzedawcę w odpowiednim czasie,
– wymiana lub naprawa była niemożliwa albo wymagała nadmiernych kosztów.

Sklep ma obowiązek w ciągu 14 dni ustosunkować się do złożonej reklamacji. Gdy nie dojdzie do odpowiedzi, można domniemać iż doszło do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.

Zwrot towaru kupionego w sklepie stacjonarnym

2) Większe sklepy sieciowe udostępniają możliwość zwrotu ciuchów bez podawania przyczyny oraz bezproblemowy zwrot gotówki. Sieciówki mogą dowolnie to normować, nawet gdyby warunki były niedorzeczne. Jakkolwiek, idą one na naszą rękę. Minimalny czas z jakim się spotkałem to 7 dni, ale co raz częściej widać działania prokonsumenckie, które wpływają na wizerunek marki i sklepy idąc za tym ciosem wydłużają czas nawet do miesiąca od dnia zakupu.

Jednak, sprawa jest prosta i wyłącznymi warunkami są często: brak śladów użytkowania; metki na swoim miejscu, zarówno materiałowe jak i te kartonowe z cenami; oraz paragon i przy płatności kartą, potwierdzenia płatności z terminala. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie w okresie świątecznym. Tylko niekiedy zdarza się przymus zwrotu pieniędzy na karty podarunkowe, jak ma to w praktyce House, jednak tam czas wydłuża się do 365 dni. Coś za coś.

Zwrot towaru ze sklepu internetowego

3) Kupując w sklepie internetowym lub na portalach aukcyjnych, masz prawo oddania towaru bez podawania przyczyny. Obowiązujące prawo zezwala na takie działania, tylko jeżeli podejmiesz stosowne kroki w ciągu 10 dni od daty dostarczenia towaru. Musisz wtedy osobno lub w raz z towarem, wysłać odpowiednią informację o jego zwrocie. Możesz to zrobić zarówno przez e-mail jak i listownie a dla przezornych, nawet na dwa sposoby na raz. Tylko i wyłącznie przy kupowaniu na odległość ustawodawca pozwala na natychmiastowy zwrot pieniędzy, gdy tego zechcemy.

Wyprzedaże nie ograniczają twoich praw

4) Często spotykanym problemem ale bardzo prostym w rozwiązaniu jest to, że jeżeli towar nie był przeceniony z powodu określonej wady a wyłacznie w ramach jakiejś promocji lub posezonowej wyprzedaży możesz go reklamować na tych samych zasadach, które opisałem wyżej.

Zbieraj dowody

5) Zawsze proś o potwierdzanie wszystkiego na piśmie lub o sporządzanie kopii spisywanych przez Ciebie oświadczeń. Stanowić to będzie lepszy dowód niż ustalanie wszystkiego słownie w razie komplikacji ze sprzedawcą. W takim wypadku, możesz zgłosić sprawę do rzecznika praw konsumenta, sądu konsumenckiego lub sądu powszechnego w celu rozwiązania sporu.

 

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Poszukujesz kogoś, kto rozwiąże Twój problem?

Napisz do mnie na a.szczudlo@snazykgranicki.pl!

 

Podsumowanie

Polski ustawodawca unormował kilka sposobów dochodzenia swoich roszczeń w wypadku wadliwego towaru, lub gdy kupiliśmy coś przez internet nie widząc tego na żywo. Mamy możliwość reklamacji na postawie gwarancji lub niezgodności towaru z umową, oraz zwrotu towaru na podstawie umów zawieranych na odległość. Sklepy stacjonarne nie pozostają w tyle i działając prokonsumencko, udostępniają możliwość zwrotu towarów na własnych warunkach.

Jeżeli spodobał ci się artykuł, udostępnij go proszę.

Arkadiusz Szczudło

Arkadiusz Szczudło

Jestem prawnikiem w kancelarii Snażyk Granicki sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody. Z powodzeniem prowadzę dla nich blogi oraz liczne poboczne projekty (…) Możesz do mnie pisać na a.szczudlo@snazykgranicki.pl.

More Posts - Website - Twitter - Facebook - LinkedIn - YouTube - Instagram

Pin It on Pinterest