fbpx

Czy wiesz, że możesz spełnić obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 i 14 RODO w dokumencie o nazwie „polityka prywatności”? Nie musisz niszczyć designu swojej strony internetowej rozległymi tekstami prawnymi. Zrób to w prosty, jasny i czytelny sposób.

Seria artykułów o RODO:

  1. 5 rzeczy, o których musisz pamiętać wysyłając zgodny z prawem newsletter
  2. Polityka prywatności jako obowiązek informacyjny z RODO
  3. Zasady i fundamenty systemu ochrony danych osobowych zgodnie z RODO
  4. Inspektor Ochrony Danych pod RODO – kim jest i czy trzeba go wyznaczyć?
  5. Umowy powierzenia pod RODO – gdy udostępniasz dane osobowe
  6. Pakiety RODO do kupienia
  7. eBook: RODO w pigułce dla branży kreatywnej
  8. Zasady privacy by default i privacy by design – do czego zobowiązują?
  9. Kiedy i jak usuwać dane osobowe zgodnie z RODO? – poradnik
  10. Chatboty i RODO – wszystko, co musisz wiedzieć
  11. RODO dla fotografa – pytania i odpowiedzi
  12. Legalny newsletter krok po kroku | Kawka z prawnikiem #live nr 9
  13. RODO dla social media ninja | Kawka z prawnikiem #live nr 7
  14. Jakie dokumenty RODO powinieneś posiadać | Kawka z prawnikiem #live nr 4

Opowiadam o tym również podczas live – Legalny newsletter krok po kroku:

Podcast:

Listen to “Legalny newsletter krok po kroku | Kawka z prawnikiem #live nr 9” on Spreaker.

Jak spełnić obowiązek informacyjny?

Obowiązek informacyjny wynikający zarówno z art. 13, jak i 14 RODO może być spełniony w różnorodny sposób. Dla swoich klientów, zależnie od sytuacji, dostosowujemy obowiązek informacyjny pod konkretny model biznesowy i informacyjny. Możesz umieścić go m.in.

  • w całości w pierwszym mailu do klienta lub pod formularzem, gdzie zbierasz dane osobowe,
  • w wersji skróconej w wyżej wskazanych miejscach, przy okazji odnosząc się do całości treści obowiązku informacyjnego znajdującej się na stronie www w odpowiednio oznaczonym miejscu.

Co ważniejsze, obowiązek informacyjny nie musi znajdować się w całości od razu w miejscu, gdzie zbierasz dane osobowe np. pod formularzem zapisu do newslettera. Kompletnie zepsuło by to design Twojej strony internetowej.

Obowiązek informacyjny może zostać spełniony poprzez udostępnienie odpowiednio stworzonej i oznaczonej polityki prywatności. 

W takiej polityce prywatności znajdą się wszystkie niezbędne elementy, o których musisz powiadomić osobę, której dane dotyczą. Musisz wskazać m.in.:

  • swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela;
  • cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawę prawną przetwarzania;
  • informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją;
  • okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
  • i trochę więcej.

Spełnienie takiego obowiązku następowało będzie poprzez umieszczenie go, czy to w stopce maila z odpowiednim wyjaśnieniem, czy w checkboxie zaraz obok regulaminu i formularza zakupowego, rejestracji konta lub zapisu do newslettera. 

Takie spełnienie obowiązku informacyjnego będzie jak najbardziej zgodne z prawem. Nie możesz tylko zapomnieć o wypełnieniu go odpowiednia treścią, napisaną jasnym i prostym językiem – co wynika bezpośrednio z RODO. 


Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?
Napisz do mnie na a.szczudlo@skmlegal.pl

Jeżeli powyższy artykuł przydał Ci się, rozjaśnił zagadnienie obowiązku informacyjnego, udostępnij go proszę dalej, będę wdzięczny – dzięki!

Arkadiusz Szczudło

Arkadiusz Szczudło

Jestem prawnikiem w kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody i newtech. Prowadzę wiele projektów edukacyjnych dla branży kreatywnej. Bezpłatnie dzielę się wiedzą na tym blogu i kilku innych (...) Możesz do mnie pisać na a.szczudlo@skmlegal.pl.

More Posts - Website - Twitter - Facebook - LinkedIn - YouTube - Instagram

Pin It on Pinterest

Skip to content