Autoreklama

Koniec autoreklamy



Poprosiłem fotografów na różnych grupach i forach, żeby podzielili się swoimi pytaniami i wątpliwościami odnośnie nowego rozporządzania o ochronie danych osobowych – RODO. Dzisiejszy artykuł zawiera te pytania i odpowiedzi na nie, które w istotny sposób mogą pomóc fotografom w prowadzonej przez nich działalności.

Seria artykułów o RODO:

  1. Zasady i fundamenty systemu ochrony danych osobowych zgodnie z RODO
  2. Inspektor Ochrony Danych pod RODO – kim jest i czy trzeba go wyznaczyć?
  3. Umowy powierzenia pod RODO – gdy udostępniasz dane osobowe
  4. Pakiety RODO do kupienia
  5. eBook: RODO w pigułce dla branży kreatywnej
  6. Zasady privacy by default i privacy by design – do czego zobowiązują?
  7. Kiedy i jak usuwać dane osobowe zgodnie z RODO? – poradnik
  8. Chatboty i RODO – wszystko, co musisz wiedzieć
  9. RODO dla fotografa – pytania i odpowiedzi

 

  1. Po co powstało RODO?

Myślę, że na początek artykułu, warto przytoczyć preambułę, gdzie wskazane zostało, jaki był cel powstania RODO.

Celem wcześniejszych przepisów (a teraz RODO) jest zharmonizowanie ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w związku z czynnościami przetwarzania oraz zapewnienie swobodnego przepływu danych osobowych między państwami członkowskimi. Przetwarzanie danych osobowych należy zorganizować w taki sposób, aby służyło ludzkości. Aby ochrona danych osobowych w Unii była skuteczna, należy wzmocnić i doprecyzować prawa osób, których dane dotyczą, oraz obowiązki podmiotów przetwarzających dane osobowe i decydujących o przetwarzaniu, jak również zapewnić równorzędne uprawnienia w zakresie monitorowania i egzekwowania przepisów o ochronie danych osobowych oraz równorzędne kary za naruszenia tych przepisów w państwach członkowskich.

 

  1. Czym jest zgoda i jak powinna wyglądać? Kiedy stosować zgodę?

Zgodnie z preambułą RODO, zgoda powinna być wyrażona w drodze jednoznacznej, potwierdzającej czynności, która wyraża odnoszące się do określonej sytuacji dobrowolne, świadome i jednoznaczne przyzwolenie osoby, których dane dotyczą, na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych i która ma na przykład formę pisemnego (w tym elektronicznego) lub ustnego oświadczenia.

Zgodę powinno stosować się w większości przypadków, gdy mówimy o celach marketingowych wykorzystania danych osobowych, w tym wizerunku. Zgodę należy stosować również wtedy, gdy nie mamy innej podstawy przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 6 RODO.

 

  1. Czy wizerunek jest daną zwykłą czy daną wrażliwą (sensytywną/daną szczególnej kategorii)?

 Wizerunek jako dana osoba, nie odbiega niczym od danych osobowych takich jak imię czy nazwisko. Wizerunek jest daną zwykłą.

Jednakże, jak to często bywa, są wyjątki.

Jeżeli wizerunek jest przetwarzany za pomocą specjalnychmetod (środków) technicznych, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację osoby fizycznej lub potwierdzenie jej tożsamości (np. Facebook i Google udostępniają takie narzędzia), to w takim kontekście będziemy mieli do czynienia z przetwarzaniem danych biometrycznych.

 

  1. Mam telefon komórkowy i służy mi on zarówno w celach firmowych jak i prywatnych. Co z kontaktami (prywatnymi i firmowymi) jakie tam się znajdują, podlega to pod RODO?

 Jeśli jesteś niewielkim przedsiębiorcą i nie przetwarzasz w komórce danych szczególnej kategorii (dane wrażliwe), nie musisz robić za dużo rzeczy, gdy chodzi o RODO. Należy zadbać o bezpieczeństwo przechowywanych danych – np. zakładając odpowiednie hasła na sprzęt i aplikacje.

Możesz również wydzielić kontakty, wiadomości i inne dokumenty firmowe od tych prywatnych. Zainstalować osobne aplikacje, czy korzystać z dwóch różnych komórek lub komputerów. Odpowiednie wydzielenie danych pozwoli na lepsze ich zabezpieczenie oraz kontrolowanie, co, gdzie i kiedy się z nimi dzieje.

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych nie ma jednak zastosowania do przetwarzania danych osobowych w celach osobistych lub domowych, czyli takich które nie mają związku z działalnością zawodową i gospodarczą. Przetwarzanie osobiste/prywatne może polegać na wysyłaniu e-maili i przechowywaniu adresów e-mailowych czy numerów telefonów.

 

  1. FOTOGRAFIA ŚLUBNA: Jakich formalności trzeba dokonać, aby publikować galerie zdjęć w formie reportażu ze ślubu – głównie chodzi mi o wizerunek gości weselnych w publicznej galerii na www lub w social mediach (Facebook, Instagram)?

Fotograf po wejściu RODO (ale również i pod rządami wcześniejszej ustawy) w pewnych sytuacjach powinien uzyskiwać odpowiednie zgody od każdej fotografowanej osoby, jeżeli istnieje możliwość rozpoznania jej na zrobionym zdjęciu.

Przetwarzając dane osobowe i badając podstawę takich działań, należy zawsze brać pod uwagę wszystkie podstawy przetwarzania, które znajdują się w RODO, jak np. Zgoda od osoby, której dane dotyczą, wykonanie umowy, obowiązek prawny, czy interes prawny administratora.

W przypadku, gdy mówimy o przetwarzaniu danych osobowych w celach marketingowych należy zadbać o odpowiednią zgodę i wyraźnie wskazać cel oraz zakres eksploatacji zdjęć. Zgodnie z RODO, ale i prawem do wizerunku, zgoda nie może być ogólna.

Jeżeli przetwarzasz dane na podstawie zgody, powinna być ona wyrażona w takiej formie, aby można było ja udowodnić w przypadku kontroli UODO. Zgodnie z motywem 32 preambuły RODO zgoda musi być dobrowolna. Wynika z tego, że nie można proponować klientom dodatkowych gratyfikacji w zamian za uzyskanie zgody na publikacje np. Na swoim fanpage’u.

Należy również pamiętać o spełnieniu obowiązku informacyjnego wskazanego w art. 13 lub 14 RODO, zależnie od sytuacji.

Zgodę można uzyskać przez każde zachowanie się danej osoby. Na jednej z grup dla fotografów, wspomniany został roll-up, gdzie widniałby obowiązek informacyjny i stosowna informacja o zgodzie – co jest ciekawym rozwiązaniem. Jeżeli masz inny pomysł, napisz do nas.

 

  1. Jakie dokumenty wewnętrze powinien posiadać fotograf w swojej działalności?

RODO wprowadziło szereg nowych wymagań co do potrzebnych dokumentów. Do części z nich Administrator danych osobowych posiada swobodę w ich kreowaniu. Pozostałą część cechuje jednak duży formalizm. Generalnie dokumentacja, która była wymagana do tej pory złożona z polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemami teleinformatycznymi może być nadal wykorzystywana, jednak powinna być uzupełniona o takie dokumenty jak:

  • Rejestr czynności przetwarzania,
  • Procedury zgłaszania naruszenia ochrony danych,
  • Rejestr naruszeń.

Warto również przygotować przykładowe umowy powierzenia czy wzory zgód na przetwarzanie danych osobowych, a także kontrakty dotyczące relacji z pracownikami np. NDA, upoważnienia czy regulaminy wewnętrzne w działalności. Bardzo szeroko napisał na temat dokumentacji organ nadzorczy w tekście: „Dokumentacja przetwarzania danych osobowych zgodnie z RODO”.

 

  1. FOTOGRAFIA DZIECIĘCA: Co w przypadku publikacji wizerunku niemowląt? Jakie trzeba spełnić formalności, aby móc opublikować wizerunek niemowląt i w ogóle dzieci?

W przypadku niemowląt i dzieci, które nie ukończyły 13 roku życia, wymagane będzie odebranie zgody od prawnego opiekuna (przedstawiciela) oraz oczywiście spełnienie obowiązku informacyjnego z art. 13 RODO.

Dodatkowo, uproszczając, zgodnie z Kodeksem cywilnym, osoby między 13 a 18 rokiem życia (osoby pełnoletnie),mogą w drobnych bieżących sprawach życia codziennego decydować same i zawierać umowy samodzielnie. W przypadku umów powodujących zaciągnięcie zobowiązania lub rozporządzenie prawem wymagana będzie zgoda przedstawiciela ustawowego – z czym możemy mieć do czynienia w przypadku umów z fotografem. Sama umowa będzie ważna, ale wymagane będzie uzyskanie zgody opiekuna.

W przypadku dzieci, musisz brać pod uwagę nie tylko RODO, ale i inne obowiązujące przepisy.

 

  1. Mamy pytanie odnośnie umieszczania zdjęć z naszego eventu dla stylistów na Facebooku. Czy musimy mieć zgodę osób ze zdjęć? Jest to event na 120 osób. Zdjęcia są publikowane też na innych fanpage.

Niestety, jeśli będą to zdjęcia po których będzie możliwa identyfikacja danej osoby np. zdjęcia portretowe, to zgoda będzie wymagana od wszystkich uczestników.

Istnieją jednak wyjątki od tej zasady. Artykuł81 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, że nie potrzeba zezwolenia osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych. Dodatkowo, nie potrzeba zgody od osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, czy publiczna impreza. Powyższe może znaleźć zastosowanie do zgód pod RODO. Jednakże, istnieją również interpretacje, które idą w innym kierunku, gdzie prawo autorskie nie niweluje zgód, które musimy pobrać pod RODO. Należałoby dobrze opisać taką sytuację w regulaminie wydarzenia.

Ewentualną zgodę można pobrać przed otwarciem eventu np. przy zapisach lub rejestracji uczestników przez odpowiedni system informatyczny.

Można było wcześniej spotkać ogólne zgody zaszyte w regulaminach wydarzeń, jednakże, tak udzielona zgoda, czy to na podstawie RODO, czy prawa do wizerunku, zawsze była dyskusyjna, jednakże stosowana na dużą skalę. Może w tym przypadku organ nadzorczy zastosuje również taką logikę.

Ciekawym rozwiązaniem może być fotografowanie większej ilości osób, tak, by jedna osoba nie stanowiła głównego tematu zdjęcia.

Organizując event, na którym będą robione zdjęcia nie można również zapomnieć o spełnieniu obowiązku informacyjnego.

 

  1. Robiąc sesje TFP (jako osoba prywatna) z umową pisemną przetwarzam dane modelki/modela. Jak zmodyfikować umowę TFP (jaki zapis musi się tam znaleźć) aby była ona zgodna z wymogami RODO? Czy jest możliwość, że po rozwiązaniu umowy przez modelkę i cofnięciu zgody na publikację wizerunku będę mógł wciąż zachować zarchiwizowane dane, jak zdjęcia (już bez publikacji), stare umowy, kontakt do modelki itp.?

W umowie powinny znaleźć się informacje wymagane przez obowiązek informacyjny (art.13 RODO).

Jednakże, nie to stanowi największy problem, gdy chodzi o umowę TFP – problemem są dobrowolne zgody na cele marketingowe.

Istnieje pewien pogląd co do takich umów TFP – przetwarzanie danych osobowych modelki na podstawie umowy i zgody, która nie musi być dobrowolna w tym przypadku. Pogląd ten w mojej ocenie może być zgodny z RODO i nie wymaga odebrania odpowiedniej DOBROWOLNEJ zgody na przetwarzanie danych osobowych (wizerunku na zdjęciach). Celem umowy TFP jest promocja modelki i promocja fotografa – w związku z tym, możemy uzależnić zawarcie umowy TFP od udzielenia takiej zgody. Należy odpowiednio uregulować zakres (a pod RODO również cele) wykorzystania wizerunku i innych danych osobowych modelki/modela, wskazać w umowie cel marketingowy jako główny cel zawierania i wykonywania umowy oraz czas obowiązywania umowy TFP.

Jeżeli nie zrobiliśmy tego zgodnie z powyższym poglądem i modelka wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych lub zgodę na rozpowszechnianie wizerunku, to nadal można posiadane dane przechowywać przez pewien czas, np. w celu wypełnienia obowiązków prawnych lub ze względu na przedawnienie roszczeń, gdyby w przyszłości takie miała.

Pamiętaj również, że dane osobowe to imię, nazwisko, ale także i wizerunek. W każdym wypadku musisz przeanalizować, które dane możesz przechowywać, a które powinieneś już usunąć.

 

  1. W nawiązaniu do pkt 9. Czy coś w tym zakresie się zmieni, gdybym kiedyś wykonał sesję komercyjną (oczywiście również z jakąś umową pisemną) jako osoba prywatna, lub założył w przyszłości działalność gospodarczą?

W przypadku sesji typowo komercyjnych, różnicą jest otrzymanie wynagrodzenia za pozowanie, jeżeli w umowie z osobą, która pozowała do zdjęcia fotograf ustalił w jakim zakresie zdjęcia będą wykorzystywane. W tym przypadku nie potrzebna jest dodatkowa zgoda wynikająca z RODO. Mówimy wtedy o podstawie przetwarzania danych osobowych jaką jest „wykonanie umowy”. Natomiast dla celów marketingowych, zgoda będzie wymagana, gdyż to nie jest celem umowy komercyjnej.

 

  1. Czy w wypadku umowy sesji ciążowej przetwarzamy dane wrażliwe? Jakie dodatkowe informacje należy podać w umowie zarówno TFP jak i płatnej?

O umowie TFP opowiedziałem w pkt. 6 powyżej.

Dane o stanie zdrowia to dane szczególnej kategorii, czyli dane wrażliwe. Sesja zdjęciowa osoby będącej w ciąży to bardzo ciekawy przypadek przetwarzania danych osobowych i jestem bardzo ciekawy, jak podejdzie do tego ustawodawca – podobnie, jak do zdjęć podczas ślubu czy chrztu.

Dane osobowe, takie jak imię czy nazwisko, nie będące danymi wrażliwymi możemy przetwarzać w takich okolicznościach, ponieważ mówimy o odpłatnej umowie zawartej z modelką czy parą młodą (tutaj głównym celem nie jest marketing fotografa, więc opisana sytuacja w pkt. 6 nie znajdzie zastosowania).

Natomiast, jeżeli chodzi o dane wrażliwe to jeśli osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, to takie dane mogą być przetwarzane.

W związku z powyższym, należałoby do umowy dodać obowiązek informacyjny oraz dodatkową zgodę na przetwarzanie danych szczególnej kategorii w określonych celach np. w celach marketingowych, jeżeli taki będzie dodatkowy cel Twojego przetwarzania. Trzeba pamiętać, że taka osoba może cofnąć tę zgodę w każdej chwili, co skutkowałoby tym, że należałoby takie zdjęcia usunąć np. z Facebooka.

 

  1. Jakie obowiązki informacyjne powinny być na stronie www a jakie na Fanpage’u firmy?

Na stronie www warto zamieścić politykę prywatności, która będzie zgodna z art. 13 RODO (obowiązek informacyjny).

Powinna spełniać ona wszystkie wymogi stawiane przez w/w przepis, jak np.: wskazywać tożsamość administratora, jego dane kontaktowe, podstawę przetwarzania danych, cele przetwarzania itd.

W przypadku social mediów np. fanpage na Facebooku, należy wykonać podobną procedurę. W praktyce można spotkać linkowania na fanpage bezpośrednio do polityki prywatności, kopiowanie całego obowiązku informacyjnego do odpowiedniej sekcji, ale także brak jakichkolwiek działań w tym kierunku, co może powodować negatywne skutki.

 

  1. Jak należy przesyłać fotografie e-mailem? Czy zdjęcie powinno być zaszyfrowane np. w WIN Rar? Czy lepiej wcale nie przesyłać pocztą?

Zdjęcia można wysłać skompresowane i zabezpieczone hasłem. Hasło natomiast przekazać innym środkiem np. smsem.

 

  1. Czy fotograf może korzystać z podwykonawców np. retuszer, grafik, drukarnia?

Jak najbardziej. Takie prawo gwarantuje art. 28 Rozporządzenia o ochronie danych.

Przetwarzanie przez np. retuszera musi się jednak odbywać na podstawie umowy powierzenia, czyli umowy wiążącej retuszera jako podmiot przetwarzający i fotografa jako administratora danych osobowych.

Umowa ta może być zawarta w jakiejkolwiek formie (ważne, by zgadzała się jej treść oraz potwierdzenie tożsamości osoby/podmiotu, który ją zawiera). Powinna określać m.in. jaki rodzaj danych jest powierzany oraz na jaki czas przetwarzania. Należy zawrzeć również kategorie osób, których dane dotyczą, a także obowiązki i prawa administratora. Trzeba pamiętać o tym, że potrzebna jest dodatkowa wyraźna zgoda ADO, jeśli podmiot przetwarzający chce udzielić zgody na dalsze powierzenie, chyba, że udzielimy „ogólnej zgody” (pokazuje to dzisiejsza praktyka).

 

  1. Czy serwer powinien mieć certyfikat ssl i protokół https?

Tak. Należy pamiętać, że sposób w jaki administrator chroni przetwarzane przez niego dane zależy tylko od niego. Powinien on jednak dołożyć wszelkich starań w celu ochrony danych osobowych.

Serwer, który posiada certyfikat SSL przesyładane szyfrując je. Zapobiega to ich odczytaniu przez intruzów, a także potwierdza, że użytkownik komunikuje się z właściwą witryną. Ponadto, wykrywane są wszystkie zmiany i uszkodzenia danych podczas przesyłania.

Serwisy z protokołem „http” będą od lipca 2018 roku oznaczane przez Google jako niebezpieczne. Może to spowodować drastyczne zmniejszenie się liczby użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową.W związku z tym, należy wykupić lub bezpłatnie wdrożyć odpowiedni certyfikat.

 

  1. Jakie dodatkowe zapisy/zgody powinny znajdować się (dot. RODO, przetwarzania danych do celów marketingu itp.) na umowie np. ślubnej?

Fotograf w umowie ślubnej, który chce wykorzystać zdjęcia i wizerunek pary młodej oraz innych osób powinien zawrzeć odpowiedni obowiązek informacyjny a także zgody wskazujące na cel przetwarzania danych osobowych.

 

  1. Co z publikacja zdjęć z reportażu ślubnego na których są wizerunki innych osób (np. znajomych/rodziców), ale stanowią większą całość ujęcia. Czy potrzebna jest ogólna zgoda na umowie o wykorzystywanie/przetwarzanie wizerunku?

W związku z art. 81 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie potrzeba zezwolenia osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza.

Powyższe wynika wprost z prawa autorskiego, natomiast RODO żyje swoim życiem. Jedna z interpretacji wskazuje, że taka zgoda powinna być odebrana od uczestników wesela, jeżeli istnieje możliwość rozpoznania danej osoby na zdjęciu. Natomiast, inna interpretacja wskazuje właśnie na możliwość przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku tych osób w sytuacji, gdy mówimy o zdjęciach ogólnych, niewskazujących bezpośrednio na konkretną osobę.

O możliwości zastosowania prawa autorskiego i RODO wspomniałem także w pkt. 5.

Należy jednakże pamiętać o tym, że w celach marketingowych lepiej jest zebrać tę zgodę od gościa weselnego (lub gości), którego będziemy przetwarzać dane osobowe i reklamować się bazując na jego wizerunku.

Obowiązek informacyjny można spełnić w postaci roll-up’u ustawionego na sali weselnej, o którym wspomniałem już wcześniej.

 

  1. Czy fotograf może w ukrytej galerii z hasłem udostępnić Parze Młodej zdjęcia z wesela z gośćmi?

Nie ma większych przeciwskazań. Jeżeli spełniliśmy obowiązek informacyjny i nie dokonujemy żadnych czynności, do których potrzebowalibyśmy dodatkowych zgód (np. zgody marketingowe). Wykonujemy umowę łączącą parę młodą i fotografa. Przetwarzanie wizerunku gości mogłoby odbywać się wtedy na podstawie interesu prawnego administratora lub osoby trzeciej.

 

  1. Czy serwer, na którym mamy przechowywane pliki odpowiada również za przetwarzanie danych osobowych – czy powinien coś napisać w FAQ czy w Regulaminie?

Zgodnie z RODO powinna być sporządzona odpowiednia umowa powierzenia przetwarzania danych z hostingodawcą, czy podmiotem świadczącym usługi chmurowe. W takim dokumencie należy określić m.in. przedmiot, cel, czas i zakres przetwarzania, a także rodzaj przetwarzanych danych, co jest szczególnie istotne przy tzw. danych wrażliwych.

 

  1. Jak wygląda aktualnie sprawa z relacjonowaniem imprez sportowych itp.?? Rozumiem, że główne postacie tj. zawodnicy, piosenkarze można ich wizerunek wykorzystywać, a jak wygląda sprawa z trybunami na stadionie np.?Co w przypadku fotografii sportowej? Od każdego kibica mam brać zgodę?

W takiej sytuacji nadal można by się posłużyć art. 81 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, a także kilkoma innymi wyłączeniami (np. prawo prasowe). Uwiecznione na zdjęciu osoby na trybunach stanowią jedynie szczegół i nie jest wymagana od nich zgoda.O możliwości zastosowania prawa autorskiego i RODO wspomniałem już w pkt. 5.

 

  1. Jak wygląda sprawa publikacji zdjęć na prywatnej stronie/blogu typu festyn osiedlowy, dzień dziecka itp.? I podobnie z uroczystości kościelnej, np. msza prymicyjna, procesja na Boże Ciało itp.?

W związku z art. 81 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie potrzeba zezwolenia osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza. Ktoś może jednak podnieść zarzut, że np. zdjęcie procesji w Boże Ciało to szczególna kategoria danych osobowych uregulowana w art. 9 RODO ujawniająca przekonania religijne – co jest zgodnie z przepisami RODO niedozwolone.

Jednak istnieją wyjątki np. art. 9 pkt. 2 lit. e) stanowi, że nie stosuje się powyższego przepisu, gdy przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą. Uczestniczenie we mszy, czy procesji można w pewnych okolicznościach za takie upublicznienie uznać.

O możliwości zastosowania prawa autorskiego i RODO wspomniałem już w pkt. 5.

 

  1. Co z sesjami opublikowanymi w przeszłości, zakładając, że fotograf ma podpisane zgody na udostępnienie wizerunku? Trzeba je w jakiś sposób zmodyfikować lub aktualizować? Czy RODO dotyczy tylko nowych zleceń wykonanych po wejściu w życie ustawy, czy wymaga jakiejś rewizji uzupełnienia starych umów? 

Należy zbadać, czy zgody (oraz samo przetwarzanie) oraz wcześniej przedstawiony obowiązek informacyjny był zgodny z RODO. Jeżeli tak, nie musisz robić nic więcej.

Jeżeli nie, powinieneś po zbadaniu podstawy przetwarzania odebrać odpowiednie zgody, jeżeli będzie to wymagane oraz spełnić obowiązek informacyjny.

 

  1. Czego może żądać klient od fotografa?

Dzięki rozporządzeniu o ochronie danych klient posiada szereg uprawnień. W tej branży warto zwrócić uwagę przede wszystkim na takie prawa jak:

  • prawo dostępu do danych – daje ono osobie, której dane dotyczą możliwość otrzymania informacji o tym, w jaki sposób ich dane są przetwarzane. Na podstawie tego uprawnienia może również żądać wydania kopii posiadanych danych np. tych podanych w umowie.
  • prawo do usunięcia danych – inaczej zwane prawem do bycia zapomnianym. Uprawnia ono klienta do żądania usunięcia wszelkich danych, które o nim posiadasz, jeśli spełnił się chociaż jeden warunek wymieniony w art. 17 ust. 1 RODO.
  • To prawo jest w pewnych sytuacjach wyłącznie fikcją, ponieważ nie trzeba będzie usuwać danych w przypadku, gdy np.: przetwarzanie niezbędne będzie do wywiązania się z prawnego obowiązku (RODO nakłada kilka takich obowiązków) czy do ustalenia, dochodzenia lub ochrony roszczeń.

 

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Poszukujesz kogoś, kto rozwiąże Twój problem?

Napisz do mnie na a.szczudlo@skmlegal.pl

 

Podsumowanie

Pojawiło się bardzo wiele pytań od fotografów w sprawie RODO. Rozporządzenie to stawia przed nimi wyzwanie – ale również przed prawnikami wdrażającymi je u przedsiębiorców. Rozporządzanie to jest na tyle ogólne, że podlega wielu, bardzo często kompletnie odmiennym, interpretacjom. Dopiero czas i informacje uzyskane od odpowiednich organów, w tym wydawane decyzje i zasądzane kary, pozwolą na pewność rozwiązań dotyczących RODO u fotografów.

Jeżeli masz dodatkowe pytania lub wątpliwości, możesz napisać je bezpośrednio na mój adres e-mail a.szczudlo@skmlegal.pl. Postaram się udzielić dodatkowych odpowiedzi aktualizując ten artykuł.

ps. dzisiejszy artykuł powstał z pomocą zespołu naszej kancelarii :)

Autoreklama

Koniec autoreklamy



Arkadiusz Szczudło

Arkadiusz Szczudło

Jestem prawnikiem w kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody i newtech. Prowadzę wiele projektów edukacyjnych dla branży kreatywnej. Bezpłatnie dzielę się wiedzą na tym blogu i kilku innych (...) Możesz do mnie pisać na a.szczudlo@skmlegal.pl.

More Posts - Website - Twitter - Facebook - LinkedIn - YouTube - Instagram

Pin It on Pinterest