25 grudnia 2014 roku weszły w życie nowe przepisy dla konsumentów i przedsiębiorców. W sieci można znaleźć wiele informacji na ten temat. Czas zebrać w jedno miejsce to, co dla nas najważniejsze.

Zapraszam do przeczytania starszego artykułu: 5 rzeczy, które warto wiedzieć, gdy zwracasz lub reklamujesz ciuchy do sklepu.

Umowa zawarta na odległość

Na wstępie małe przypomnienie czym jest umowa zawarta na odległość. Pomaga nam w tym nowa Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r.

Umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Co nowego?

  1. Wydłużono czas na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez Internet (czyli na odległość) oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni bez podania przyczyny. Lub rok – tak, rok – gdy sprzedawca nie poinformuje was o takiej możliwości. Chyba, że dostaniecie taką informację z opóźnieniem – wtedy czas liczy się od otrzymanej informacji.
  2. Sprzedawca musi dochować wszystkich wymogów informacyjnych. Kupujący musi wiedzieć, ile i za co dokładnie płaci.
  3. Przy okazji rezygnacji z zakupionego towaru, konsument ponosi koszty odesłania go. Sprzedawca jest zmuszony do zwrotu kosztów towaru i wysyłki (najtańszy oferowany przez siebie sposób).
  4. Konsument ma prawo do otwarcia pudełka i obejrzenia dostarczonego towaru, tak jak zrobiłby to w sklepie stacjonarnym. Oczywiście nie może używać jej według własnej woli, gdy chce go odesłać. Gdybyśmy jednak „nadwyrężyli” produkt, sprzedawca ma prawo obciążyć nas dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
  5. Konsument może dostać swoje pieniądze z powrotem dopiero, gdy sprzedawca otrzyma swój towar lub potwierdzenie wysłania. Jeżeli np. wysłałeś towar w raz z oświadczeniem o odstąpieniu – sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy.
  6. Kupiłeś wadliwą rzecz? Możesz od razu wybrać, czy chcesz żądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy (gdy wada jest istotna), obniżenia ceny, wymiany lub naprawy towaru.
  7. Konsument nie może być narażony na dodatkowe koszty. Sprzedawca musi każdorazowo otrzymać potwierdzenie a w związku z tym nie może domniemać zgody np. gdy kupujący nie wyraził sprzeciwu.

Jak liczymy terminy?

Chcemy odstąpić od umowy. Od kiedy liczymy 14 dni?

  • umowa sprzedaży pojedynczej rzeczy – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik;
  • umowa sprzedaży obejmująca wiele rzeczy, dostarczanych osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
  • umowa polegająca na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy;
  • dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.

Nie możesz odstąpić od umowy

Istnieją wyjątki, kiedy nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość. Kilka z nich może dotyczyć się także nas:

  1. umowa o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy – pamiętajcie! Konsument musi zostać o tym poinformowany;
  2. umowa w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
  3. umowa w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb – czyli większość umów o dzieło;
  4. umowa w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia – żywność zamawiana do domu;
  5. umowa w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  6. umowa w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
  7. umowa w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli – zamawia ktoś z was drogie wina?;
  8. w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  9. umowa o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
  10. umowa o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
  11. umowa o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

 

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Poszukujesz kogoś, kto rozwiąże Twój problem?

Napisz do mnie na a.szczudlo@snazykgranicki.pl!

 

Brak zmian

Niestety nie zmienia się praktyka stacjonarnych sklepów odzieżowych. Wszystko w dalszym ciągu pozostaje w gestii danej marki – czy przyjmie ciuch, który chcesz zwrócić z powodu rozmyślenia się lub, gdy przestał ci się podobać.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj na prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Zdjęcie: zak suhar // zaksuhar.vsco.co // free under CC0 1.0

Arkadiusz Szczudło

Arkadiusz Szczudło

Jestem prawnikiem w kancelarii Snażyk Granicki sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody. Z powodzeniem prowadzę dla nich blogi oraz liczne poboczne projekty (…) Możesz do mnie pisać na a.szczudlo@snazykgranicki.pl.

More Posts - Website - Twitter - Facebook - LinkedIn - YouTube - Instagram

Pin It on Pinterest